Nyamok Aedes dan Demam Denggi di Kampung Baru


Kisah Nyamuk Aedes di Kampung Baru, cerita benar dikupas dari seorang penduduk Cik Mat (bukan nama sebenar) dan jiranya Si Zulhan (juga bukan nama sebenarnya)

Alkisah- Ketika Zul balik balik dari kerja selepas Isyak, maka Cik Mat berkata:

Cik Mat: Eh tadi ada orang dari penyelia bahagian nyamok aedes datang, lantas Si Zul bertanya:
Zul: Kenapa? Tanya Si Zul kepada Cik Mat.
Cik Mat: Jiran sebelah kita terkena demam denggi, 2 orang plak tuh.
Zul: So? apa kena mengena dengan aku dan pegawai tuh?
Cik Mat: Pegawai tuh kata,. air dalam mangkuk kat sebelah rumah ko tuh ada nyamok aedes pegawai tuh kata.
Zul: Penipu ! Saja lah tuh Pegawai tuh nak makan duit, nak saman orang kunon. bagi tahu kat Pegawai tuh esok kalau dia datang, kata padanya! Ko hingat aku nak sangat nyamok aedes tuh? semua orang tak mau penyakit. Asal ada orang nak mampus jer, pegawai datang buat "spot check" dan saman orang? Nie kan musim hujan! hujan panas hujan panas, mangkok tuh plak jadi alasan?

Nuh hah, kat longkang dan tempat pembuangan sampah dah berbulan DBKL tak datang punggut. Bukan Nyamok Aedes, bapak Tikus pon ada, semua tuh pembawa penyakit.
PHOTO CREDIT: bbc. Photo hanyalah sebagai hiasan dan sebagai rujukan sahaja


Eiihh Sayalah Pak Mat, kalau bertemu ngan saya tadi, saya akan  kata, asal ada demam denggi jer dia datang, Tanya dia (pegawai tuh) kenapa tak datang sembur nyamok kat kampung nih setiap bulan? kalau prihatin sangat pasal penduduk? Dah kena demam denggi baru terhegeh hegeh nak datang sembur! dan cari kesalahan orang? Bukan kah pencegahan lebih baik dari mengubati?

Cik Mat: Terngaga dan ketawa, betul jugak kata kau! Kenapa dia tak datang buat "pest control?
Kenapa nak tunggu ada orang masuk hospital dulu gara gara demam denggi?

"Jadi kesimpulan dari perbualan tersebut, maka jelas, tidak ada orang ingin bela nyamok, dan kejadian air bertangkung adalah secara tidak sengaja"

Pencegahan awal ialah pihak yang bertanggungjawab perlu menolong penduduk kampung dengan membuat "pest control" pada setiap bulan, iaitu ketika musim hujan sekejap kejap dan panas. Justeru itu tidak perlu menunggu ada orang yang dijangkiti dan baru nak datang, serta mencari kesalahan penduduk kampung.[left-sidebar]

Tiada ulasan:

Random Article

4/randomposts

Lofoten Island - Norway